Suck telenor.. del 2
Forsättning på min föregående post
Jag väntade någon dag med förhoppning att jag skulle få svar på mitt mail men när det blir onsdag så plockar jag upp telefonen på lunchen och ringer telenors kundtjänst. Efter lite bataljer med deras telefonisystem (som vägrade att ta emot DTMF-toner när jag matade in mitt personnumer) så hamnar jag hos en person och framför min historia och meddelar att jag vill utnyttja ångerrätten vid hemförsäljning och blir kopplad till en annan avdelning där jag får dra hela historien ännu en gång. Han jag pratar med förstår att jag inte vill fortsätta då 12GB trafiktak är på tok för lite för ett hemabbonemang. Han skriver lite på sin dator och säger sedan “Nu är det klart, om du fått SIM-kortet redan med posten så är det bara att klippa och kasta. Jag kan tyvärr inte stoppa utskickande av modemet som kommer som paket men hämta inte ut det så kommer det att gå i retur till oss.”
Eftersom jag har på känn att det inte kommer gå så smidigt som han säger så ber jag att jag vill gärna ha skriftligt på vad han just sagt men han säger att det går inte och det behövs inte, allting är ordnat och klart nu.
SIM-kortet kommer och jag kastar det som han bad mig göra. Paketaviet kommer och jag hämtar inte ut paketet som han bad mig göra. Påminnelse om att jag har paket att hämta ut kommer och jag hämtar fortfarande inte ut paketet som han bad mig göra.
Veckorna går…. månaderna går.. och jag tänker inte så mycket mer på det hela förens några dagar före jul då jag går igenom högen med räkningar och ser att det ligger ett brev ifrån telenor med en faktura för “Abonnemang samt plustjänster”. Det står att abonnemangsperioden började den 15:e november och att de vill ha 511 kr inbetalat före 1:a januari. Så den 23:e december så ringer jag upp kundtjänst igen och frågar varför jag fått en faktura på ett abonnemang som jag sade upp inom god tid under de två veckor som ångerrätten gäller. Han säger att abonnemanget är aktivt och att han inte kan se att det skulle ha avslutats. Jag säger att det måste vara fel och berättar att jag pratade med någon där i augusti. Han ändrar sig då och säger “nä men jag ser här.. jo du har rätt.. den där fakturan ska du inte betala.. det har blivit fel här hos oss”. Lättad över det hela så önskar vi varandra god jul och jag lägger fakturan åt sidan.
När julhelgerna är över och vardagen börjat igen så dyker det ner ett nytt brev ifrån telenor med en betalningspåminnelse på fakturan och hot om inkasso. Den 16:e januari så ringer jag åter igen upp kundtjänst och frågar varför jag fått en påminnelse. Tjejen som tar emot samtalet ber mig vänta några minuter. Hon återkommer och säger att det är något med returen som är fel och att hon ska kolla upp det hela och återkomma under dagen. Sedan säger hon något oroväckande “det är inte säkert att abonnemanget kan hävas men vi kan alltid hoppas på det bästa.”
Naturligtvis ringer ingen tillbaka under dagen och jag ringer åter igen kundtjänst och får prata med ännu en ny person. Hon är den första som faktiskt låter som att hon skulle ta det hela på allvar. Hon ber mig också vänta och meddelar sedan att det inte har registrerats att paketet har gått i retur till dom och att det är deras returavdelning som nu ska kolla på det. Hon säger att det kan ta upp till en vecka. Jag frågar hur jag ska gör med min räkning eftersom de hotar med inkasso om jag inte betalar. Hon säger att hon flyttar fram betalningsdatum till sista januari.