januari 28, 2014

Suck telenor.. del 1

En historia i flera delar, i skrivande stund utan slut, om mina upplevelser av telenors kundtjänst och försäljningsmetoder.

Sent på eftermiddagen fredag den 16:e augusti 2013 knackade det på min dörr. Sambon släpper in en kille som säger att han vill sälja uppgradering av min bredbandsuppkoppling. Hon hämtar mig och han frågar mig vad jag har för bredbandsuppkopppling och jag svarar att jag har 8Mbit ifrån Bredbandsbolaget. Han frågar då mig  “Vad skulle du säga om jag sa att du skulle kunna uppgradera den anslutningen till 100Mbit per sekund på alla dina datorer redan idag?. Eftersom jag inte är helt nybörjare på området nätkommunikation så börjar jag funderar på om Bredbandsbolaget har uppdaterat sitt nät i Björklinge till VDSL eller något liknande. Det visar sig dock rätt snabbt att det är 4G via Telenor, som är samma bolag som Bredbandsbolaget vilket han visar extra tydligt genom att peka på att båda loggorna finns på hans jacka.

Jag som är rätt tveksam till trådlös kommunikation säger att jag inte riktigt är intresserad men han ger sig inte utan säger att jag kan prova gratis i två veckor och är jag inte nöjd så har jag full rätt att inte fortsätta använda anslutningen. Han säger även att jag kommer behålla mina befintliga epostadresser och andra tjänster jag har hos Bredbandsbolaget. Jag är fortfarande tveksam men tänker att jag kan prova det och se. Dessutom så känner jag till hemförsäljningslagensom säger att jag har rätt att häva köp gjorda i hemmet med ångerrätten.

Säljaren är naturligtvis inte helt nöjd utan vill även att jag ska byta mitt telefonabonnemang också. Han presenterar priserna och jag säger att jag betalar samma pris till Telia och då är det inklusive månadskostnad för Spotify på den räkningen. Han ger sig inte utan förklarar att jag kan ringa massa minuter med detta abonnemanget. Jag säger att jag ringer kanske 2 minuter i månaden. Säljaren tycker att då är det på tiden att jag börjar ringa mer. Jag säger att jag inte är intresserad och att det är en förlustaffär för mig eftersom det är samma pris jag betalar idag och då med Spotify medräknat i det priset. Han försöker då dra till med att jag inte behöver betala för Spotify utan allting finns gratis där om jag loggar in med mitt Facebookkonto. (Detta har sedan dess ändrats och man har nu möjlighet att lyssna gratis igen om man tycker om reklamavbrott) Han installerar Spotify på sin mobil och loggar in med Facebookkontot och vad han än väljer att spela upp så får han upp meddelandet att “Endast tillgänligt för Spotify premium konton”. Han ger sig inte och säger att det måste vara något fel hos Spotify och fortsätter att påpeka att jag kan ringa en massa istället för att lyssna på musik.

Jag börjar nu tappa förtroendet för säljaren och just som jag är på gång och säga att jag inte är intresserad av någon tjänst så lägger han undan sin mobil och säger att han förstår att jag inte vill flytta över min mobiltelefon från Telia. Han plockar fram pappren för “uppgraderingen” av mitt bredband och det visar sig nu att det inte finns någon Bredbandsbolaget-logga på pappren utan Telenor och att det gäller ett nytecknande av tjänsten Surf large. Under tidigare delen av samtalet så lät det på honom som att detta var en uppgradering av mitt befintliga abonnemang från Bredbandsbolaget för några kronor extra i månaden.

Jag frågar om det är så att det finns ett trafiktak och får ett mumlande svar i stil med “bara på telefon inte det här”. Mycket tveksam och med tankarna ‘nu blir jag blåst’ skriver jag dock ändå på under pressen att han står och väntar samt att jag vet att jag har ångerrätten plus hans löfte om att jag får prova gratis i två veckor och därefter avsluta det hela om jag inte är nöjd. Han kryssar även i rutan 24 månader och kallar det för prisgaranti medans vi andra kallar det för bindningstid. Jag får allting för 349kr per månad samt 50kr extra för en trådlös router som jag kan använda istället för mitt nuvarande ADSL-modem.

När han är påväg att gå så säger han att “Du bör få det trådlösa modemet inom de närmaste veckorna”. Så mycket för: “100Mbit per sekund på alla dina datorer redan idag“.

När han gått så surfar jag in på telenors hemsida och läser om abbonemanget och ser att det visst är ett trafiktak och det är på 12GB per månad. Med Spotify, Netflix och Youtube som går hett i detta hem med tre personer så räcker det knappt i 2-3 dagar. Därefter nedgraderas hastigheten till 32 kbit. Jippi.. en riktig uppgradering från min obegränsade 8Mbittare. Jag ringer därför direkt telenors kundtjänst och får bekräftat att så är fallet och att jag ombeds att återkomma för att avsluta abonnemanget när det blir vardag istället. Jag skickar även ett mail till [email protected] (som jag naturligtvis inte fått något svar på):

“Hejsan

Igår kväll fick vi besök av en av era säljare som gick runt i grannskapet och sålde abbonemang till den nyuppsatta 4G-masten i området.

Jag har i dagsläget en 8Mbit från Bredbandsbolaget och han sa att eftersom det är samma bolag (B2 ägs av Telenor) så var detta en uppgradering och jag skulle få behålla epost osv.

Jag frågade om det fanns något trafiktak och det fanns bara på mobil där det är en halv gig men inte på “uppgraderingen” av mitt bredbandsbolaget anslutning.

Allt väl och jag skrev under. Börjar få lite dåliga vibbar när jag ser att det är nytecknande av abonnemang kallat mobilt bredband maxi samt att han kallade bindningstid för prisgaranti. Tittar sedan upp på webben och ser att abbonemanget har visst ett trafiktak på ynka 12GB. Vi använder Internet flitigt här hemma med 3 personer som kör Netflix, youtube, spotify, köper spel och laddar ner demos på Xbox-store samt att jag jobbar hemma en hel del vilket betyder att 12GB uppnår vi på några dagar.

Eftersom att jag blev upplyst som att detta var en uppgradering av min befintliga förbindelse som visserligen är långsammare men utan trafiktak, samt att detta var en försäljning i hemmet så vill jag utnyttja ångerrätten och inte ingå detta avtal.

Hur går vi vidare? Följer rekommendation på http://telekomradgivarna.se/Dina-rattigheter2/Inga–avsluta-avtal/Avbestalla–angra/Hur-ska-jag-angra-kopet/ att göra detta skriftligt. Var dessutom i kontakt med er kundtjänst via telefon igårkväll men de bad mig återkomma på måndag istället.”

Fortsättning följer….