januari 29, 2014

Kort sammanfattning av mina problem med telenor

Mina poster är ganska långa och innehåller långa meningar och massa detaljer. Här är därför en kort sammanfattning vad som hänt.

16 augusti 2013:

  • Säljare ringer på dörren och säljer Telenors mobila bredband under flagget “ersätt ditt nuvarande ADSL från Bredbandsbolaget (vi är juh samma bolag) med 100Mbit”
  • Får det att låta som att jag kan börja testa tjänsten redan samma dag men när han går visar det sig att det tar någon vecka att få modemet.
  • Säger att jag kan prova gratis i två veckor och är jag inte nöjd med tjänsten så behöver jag inte fortsätta.
  • Är tveksam men tänker “jaja.. kan väl prova och få ännu mera vatten på min kvarn att trådlöst internet inte kan ersätta trådat”.
  • Upptäcker sedan att det är ett trafiktak på 12GB vilket absolut inte är acceptabelt för en bredbandsuppkoppling i hemmet. Speciellt idag med streaming-tjänster som Netflix och Spotify.

21 augusti 2013:

  • Ringer telenors kundtjänst och säger att abonnemanget såldes under flaggan “ersätt ditt nät hemma med det här” och att trafiktaket omöjliggör detta.
  • Kundtjänst håller med och avslutar abonnemanget. Säger att jag ska kasta SIM-kortet samt ej plocka ut modemet från posten utan låta det gå i retur.

23 december 2013:

  • Upptäcker att jag fått en räkning på 511 kr för “Abonnemang & Plustjänster”.
  • Ringer upp och får veta att jag ska betala för abonnemanget som ej är avslutat.
  • Sedan får jag beskedet att något blivit fel hos dom och att jag inte ska betala fakturan.

15 januari 2014:

  • Går igenom senaste dagarnas post och har fått påminnelse samt hot om inkasso på fakturan som jag den 23 december ombads att inte betala.

16 januari 2014:

  • Pratar med kundtjänst igen.
  • Får löfte att bli kontaktad under dagen vilket inte händer.
  • Ringer själv på kvällen och får veta att något är strul med returen av modemet som de inte fått. Fakturan flyttas fram till sista januari och jag ska bli kontaktad inom en vecka.

27 januari 2014:

  • Ringer kundtjänst igen och säger att det gått över en vecka nu.
  • Får veta att de inte vet något ännu och ärendet har bollats mellan avdelningar.
  • Ombeds att betala fakturan eftersom de inte kan flytta fram den längre.

28 januari 2014:

  • Kontaktar Konsumentombudsmannen i Uppsala och frågar om råd.
  • Får veta att det är ganska vanligt att returer där personen ombeds att låta paket gå i retur inte fungerar.
  • KO ber mig betala fakturan och skicka mail och/eller rekommenderat brev där jag skriver att jag betalar under protest.

29 januari 2014:

  • Får svar från telenor att de är ledsna att det tagit tid men att jag får fortsätta vänta.

5 februari 2014:

  • Mail till Niklar (gissar att det är jag) att ärendet är avslutat, de ber om ursäkt att det tagit sådan tid samt jag får de pengar jag lagt ut återbetalda. Slutet gått allting gott.

Allt som hänt i mera detalj